In een tijd van snelle clicks, vluchtige contacten en een overload aan content is opvallen een kunst. Het ‘waarom’ van een bedrijf is nooit zo belangrijk geweest als nu. Bedrijven zijn niet zomaar meer bedrijven, maar bedrijven worden merken. Merken waar jouw doelgroep jou aan moet herkennen. Jouw klanten worden de ambassadeurs van dat merk. Maar je wil natuurlijk dat alles klopt, en dus ook dat jouw merk er goed uitziet op alle kanalen waar jij zichtbaar bent. Zoiets als merkwaardige vormgeving. Maar hoe implementeer je zoiets?
Hi, mijn naam is Tom en ik ben inmiddels 10 jaar grafisch ontwerper en ik help mensen met hun merkidentiteit.
Het Anker wordt zo ontzettend vaak vergeten bij het starten van een bedrijf of merk. Het allerbeste voorbeeld wat ik jou kan geven is de volgende.
Ik weet niet wat jij mooi vindt. Maar ik hou ontzettend van mooie schoenen en aparte schoenen.
Heel eerlijk.. maakt het uit hoe die schoenen gemaakt zijn?
Nee toch? Je betaald gewoon omdat je de schoenen er prachtig uit vind zien, aantrekkingskracht noemen ze dat. Maakt mij het uit hoeveel uur de ontwerper daar mee bezig is geweest. De schoenen zien er gewoon kicke uit, ze voelen goed, juiste kleurstelling en een mooi verhaal erbij en ik ben verkocht. Tsja, als zo’n schoenenmerk dat kan dan kan iedereen het toch?
Je koopt ze omdat je ze graag wil laten zien aan iedereen omdat je ze mooi vind.
Als je hetzelfde blijft doen als nu, dan straal je hetzelfde uit als jouw concurrenten (Google ze eens voor de grap), zul je nooit een merk worden en zullen jouw klanten jou nooit gaan herkennen aan jouw huisstijl. Hoe wil je dan een merk worden? Daarnaast gaat het ook nog eens ten koste van de belangrijke zaken jouw business; Jij wil toch ook gewoon ondernemen, uitstralen waar jij voor staat, voldoende tijd hebben voor de dingen die jij leuk vindt, en niet continue bezig zijn met mailen voor jouw flyer of website? Gelukkig kan het ook anders, en daar hebben wij het MWV concept voor ontwikkeld. In een paar simpele stappen een hele solide basis voor al jouw uitingen!
- Ik heb al eerder een ontwerper ingehuurd, en dat heeft me veel geld gekost
- Waarom is Attentic verschillend van andere ontwerpbureau’s?
- Het levert mij niets op
- Je bent geen expert op dit gebied (Niet vaak gehoord trouwens)
- Je hebt niet de juiste middelen
- Je hebt niet genoeg ervaring
- Hoe kan zo’n jong iemand expert zijn terwijl mensen met 30 jaar ervaring mij ook kunnen helpen?
- Je bent te duur en ik kan het op dit moment niet betalen
- Ik ken iemand die het veel goedkoper kan maken
- Mijn buurjongen of neefje kan het ook maken
- Kan je een garantie bieden dat het gaat werken?
- Er zijn zoveel ontwerpbureau’s. Waarom moet ik jou kiezen?
Maakt het uit hoeveel uur ik er mee bezig ben, of welke waarde het voor jou heeft?
Het duurde mij niet 10 seconden. Het heeft mij 10 jaar gekost om dit in 10 seconden te kunnen tekenen.
Wat mensen echt belangrijk vinden:
Een eindproduct dat hun verwachtingen overtreft. Het maakt echt niet uit hoe het is gemaakt. Maar dat ze het mooi vinden en dat het volledig bij ze past.
Wat nou als:
Je hebt een logo laten maken bij een student. En je hebt een printbudget van 5000 euro voor al jouw uitingen. En daar staat dan een logo op waar jouw klanten niet aan kunnen zien waar jij eignelijk voor staat. En dat logo staat op al jouw geprinte producten. Dan gaat het dus fout.
Ja maar:
Ik ken een ontwerper. Die is zo ontzettend goed beoordeeld. En die vraagt maar 1500 euro voor een logo, en jij vraagt er 10.000 voor. Hoe kan dat? Want jij zegt tegen mij als klant dat het een groot risico vormt toch. Kan je mij dat uitleggen?
Ik: Oke, laat ik een paar vragen stellen.
Ik: Is het logo ontwerp voor jouw bedrijf? Klant: Ja!
Ik: Oke dus het betekend dus iets. Dus als het goed is kan je door met je bedrijf, en als het niet goed is moet je het opnieuw doen. Klopt dat? Klant: Klopt
Ik: Ik snap dat het dus belangrijk is voor je, dus het is ook belangrijk dat het niet de verkeerde koop is toch?
Klant: Klopt
Ik: Dus ik begrijp dat je geen verkeerde koop wil doen toch?
Klant: Klopt, maar hoe kan jij dat bewijzen?
Ik: Door testimonials. Heeft de andere ontwerper meer bewijs dat het echt werkt?
Klant: Nee eigenlijk niet
Risico:
Klant: Ja maar ik vind de investering veel te groot.
Ik: Oke, maar hoeveel werknemers heb jij lopen, hoe groot is je kantoorruimte, hoeveel kosten heb je per maand? Daar durf je ook risico voor te nemen toch?
Klanten kiezen nooit de beste optie. Ze kiezen de optie met het minste risico. Ze willen weten dat ik een expert ben.
Goede vraag aan de klant: Welke criteria gebruik jij om je beslissing wel te maken?
Ik: Mijn uurtarief is: 65 Euro.
Aan klant zeggen: Waarom wil je mijn uurtarief weten?
Klant: Omdat ik wil weten hoeveel uur je met mijn logo bezig bent om aan de 600 euro te komen
Ik: Oke, dus betekend dat dat wanneer ik minder uur werk, ik jou ook minder moet doorberekenen?
Klant: Ja klopt.
Ik: Dus als ik over deze uren heen ga moet ik jou meer vragen?
Klant: Absoluut!
Ik: Oke, dus je zegt tegen mij: je geeft meer waarde aan dit logo als het langer duurt, dan waneer ik er met 10 minute mee klaar ben? Dus als ik jou gewoon vertel dat ik er 3 maanden over doe kan ik jou dus 30.000 euro berekenen?
Klant: Wanneer het in mijn budget ligt, en ik het jou waard vind wel. Maar dan zou ik wel vragen waarom het zo lang duurt.
Ik: Omdat ik er heel veel waarde en inspanning in geef.
Klant: Maar ik kan iemand anders inhuren die me het voor hetzelfde bedrag doet, maar dan stukken sneller.
Ik: Oke, dus de tijd is jou meer waardevol dan het geld dus.
Klant: Als een ondernemer, absoluut.
Ik: Ik werk heel hard. Ik kan met een logo komen. Maar ik word afgestraft nu omdat ik niet efficiënt ben maar wel heel erg goed.
- De meeste ondernemers vinden tijd het belangrijkst.
- Dus als ik een logo kan doen in 5 minuten die volledig past bij de brand en het merk. Is het dan nog steeds de 1000 euro waard, of eigenlijk veel meer waard? Want ik heb jou heel veel tijd bespaard. Het is eigenlijk veel en veel meer waard.
- Je kan een paar studenten uit school inhuren voor een paar honderd euro. Maar dan wacht je heel lang. En dan moet je nog maar wachten of het goed is. Jij zegt dat het niet goed is. De studenten vragen zich dan af waarom. En dan blijf je maar mailen en revisies maken. En wat je dan doet is het niet focussen op je business en bedrijf maar op je logo. Heb je als ondernemer niet veel meer andere zaken aan je hoofd?